Interviu cu FRANCESCA POLTI, Managing Director Polti SpA si STEFANO CAPPI Design and Development Engineering Manager, care descriu proiectu Moppy
Sa incepem #revolutiamoppy:
1. Cum a aparut ideea Moppy?
SC: Ideea Moppy a aparut dintr-o nevoie a pietei de a avea un produs fara fir si usor de utilizat, similar unui mop cu abur, pentru curatarea pardoselilor.
Ideea initiala a fost urmata de o serie de pasi de dezvoltare pana am definit produsul final.
FP: Moppy a fost cerut de piata, de consumator. In toate sondajele, incepand din anul 2012 pana in prezent, clientii si-au exprimat o dorinta constanta: de a avea un produs eficient care sa igienizeze si care sa fie in acelasi timp rapid si practic, pentru utilizarea zilnica. Elementele identificate ca a fi cele mai deranjante, au fost mereu aceleasi: cablul si greutatea.
Inca de la faza de idee, Moppy a fost un proiect ambitios: primele incercari au fost efectuate in 2014, cu ajutorul unor mostre de laborator.
2. Ce v-a inspirat in alegerea numelui?
FP: Alegerea a fost facuta dupa consultari cu 3 agentii. Numele a fost ales dupa ce produsul a fost gata si testele pe doua niveluri de concept si de utilizatori fusesera deja efectuate. Agentiilor li s-a cerut sa stimuleze/imbunatateasca avantajele lui Moppy - usor de folosit, rapid, dragut, inteligent, simplu. Au fost facute multe sugestii, dar numele Moppy ne-a impresionat prin imediata sa asociere cu curatarea pardoselilor. Este usor de recunoscut, usor de retinut, dragut. In plus, numele a fost asociat cu un Logo foarte prietenos - zambetul - si este foarte usor de comunicat.
3. Care a fost cea mai mare provocare intampinata in dezvoltarea produsului?
SC: De la inceput, cea mai mare provocare a fost managementul energiei. Propunearea initiala lansata de companie, de fapt de piata, a fost de a avea un curatator cu abur fara fir. Prima solutie tehnica ipotetica, a fost utilizarea bateriilor. In ultimii ani bateriile au devenit mai compacte si mai economice, dar pentru a genera abur, aceasta alegere ar fi ingreunat produsul, i-ar fi marit pretul si ar fi creat si probleme de intretinere (managementul energiei, disponibilitate, lipsa autonomiei).
Ca o consecinta, managementul energiei a ramas principala provocare - Cum sa transferam energia in temperatura, in abur condensat, pentru a curata pardoseala/suprafata, fara a avea cablu electric? Cum sa combinam abilitatea de a transfera energia generata de electricitate pe pardoseala sub forma de abur, cu un produs usor si practic? Din acest motiv, am luat in calcul mai multe solutii si prototipuri care au indeplinit partial obiectivele, dar cu pretul confortului si al greutatii produsului. Prototipurile erau prea mari din cauza solutiilor tehnice inadecvate.
Punctul de cotitura a venit de la ideea de a simplifica utilizarea aburului, prin emiterea sa, dintr-o baza fixa, catre laveta din microfibra. Aceasta laveta impregnata cu abur si supra incalzita, va indeparta murdaria. Rezultatele obtinute au fost notabile din punctul de vedere al eficientei si al usurintei utilizarii, de la primul prototip si au fost validate si de laboratoarele externe.
Pe parcursul dezvoltarii produsului, un alt aspect critic a fost crearea unui produs bun, care sa reziste in timp, fara depuneri de calcar datorate utilizarii prelungite. Din acest motiv, am creat modele de incalzire experimentale, cautand un sistem satisfacator, care sa poata evita depunerile de calcar, datorate utilizarii apei de la robinet, care este mai ieftina si la indemana tuturor. In plus, Moppy consuma doar cativa mililitri de apa in comparatie cu sistemele de curatare cu abur traditionale, care necesita o cantitate mare de apa.
FP: Am asistat si am sustinut toate fazele critice ale dezvoltarii si chiar daca a durat mai mult, rezultatul ne-a convins si ne-a satisfacut. Abordarea acestor aspecte critice, ne-a condus la solutiile care au fost adoptate. Fara dubiu, cea mai mare provocare intampinata a fost decizia de a-l produce pe Moppy in Italia sau cu un partener asiatic. Sunt fericita ca este asamblat aici in Italia, in fabrica noastra, de catre oameni care cred in acest produs la fel de mult ca mine. Solutiile gasite ne permit sa ne prezentam pietei la un pret potrivit pentru o inovatie. Nu credem ca avantajul unui pret mai mic al unui produs non italian, ar fi fost relevant pentru consumator.
Din contra, avantajele producerii in Italia sunt evidente: flexibilitatea si avantajul social.
4. Ce asteptari aveti de la acest produs?
FP: Sa ajunga sinonimul unei categorii ca Vaporella si Vaporetto. Mi-ar placea ca intr-o zi, peste cativa ani, sa spunem "adumi-l pe Moppy" , chiar daca va fi un produs al altui brand. Moppy este un produs care nu exista. Nu este o matura, nu este un aparat de lustruit. Este "Moppy". Il consider un produs foarte apropiat de viziunea noastra. Acum putin timp, o regiune din zona Como nu avea apa. Am citit cateva comentarii din social media, ca fiecarui locuitor i-au fost atribuiti doar cativa litri de apa, pentru a-si efectua activitatile: spalat, gatit dar aceasta cantitate nu era suficienta. Pentru a spala pardoselile cu galeata si mop, ai nevoie de mai mult de 5 litri de apa. Mi-am dat seama cata apa se consuma pentru spalarea pardoselilor. Probabil este cea mai inutila utilizare a unei resurse atat de rara si importanta, cum este apa. Moppy consuma foarte putina energie si apa. Raspunde unei nevoi atat de mari de economisire si conservare.
SC: Pe parcursul dezvoltarii tehnice exista doua riscuri: ca proiectul/produsul obtinut sa fie bun din punct de vedere tehnic dar nu foarte eficient sau sa raspunda doar unei tendinte actuale. Scopul companiei a fost intotdeauna sa creeze produse utile, consumatorul sa poata spune "acesta este un produs pentru mine, am nevoie de el, este util".
Aceasta este asteptarea mea de la Moppy: ca oamenii sa-l cumpere si sa-l foloseasca. Sa aduc imbunatatiri obiceiurilor, cum ar fi curatenia, atat consumatorilor cat si mediului inconjurator.
5. Moppy in mainile ... cine ati vrea sa-l foloseasca (celebritati, influenceri, familii) si de ce?
FP: Chiara Ferragni and Fedez deoarece, la fel ca o geanta, poate fi considerat un accesoriu de moda. Nu au si ei un bebelus? Chiar au nevoie de el! Alt cuplu ar fi Barack and Michelle Obama, deoarece in mod egoist mi-ar face placere sa-i cunosc si pentru angajamentul si atentia lor fata de aspecte atat de importante pentru noi, cum ar fi mediul inconjurator.
SC: Mamei mele, tuturor. In special imi place sa vad tinerii folosind Moppy si cum se distreaza ei facand acest lucru.
FP: Moppy este un produs democratic, toata lumea il poate folosi, nu conteaza!